Corona-genåbning: Nye teknologier ændrer fysisk handel

Corona-genåbning: Nye teknologier ændrer fysisk handel

Et år efter coronaens udbrud i Danmark kan retailere se tilbage på svundne ordrebøger og ændret kundeadfærd. Onlinehandlen er vokset, og forbrugerne har købt takeaway og delikatesser som aldrig før, mens restauranterne har været lukket

Kommentar af: Tobias Lindh, landechef for Norden og Baltikum, Adyen

Én af de mest synlige konsekvenser af pandemien inden for detailbranchen har været stigningen i afhentning af produkter og varer. Forbrugere har hentet alt fra medicin til byg-selv-måltider fra Michelinrestauranter - helt uden at besøge butikken eller restauranten.

Kontaktløs servicering af kunder på tværs af platforme er blevet muligt pga. det, vi kalder unified commerce, og det blev afgørende for, at danske retailere i 2020 lykkedes med at imødekomme den ændrede kundeadfærd som følge af nedlukningerne.

Med unified commerce samles alle online- og offlinebetalinger i samme system, så virksomheder kan forbinde data og løbende forbedre kundeoplevelsen. I modsætning til omnichannel forbindes data fra alle kanaler, og det giver retaileren en indsigt, der gør det muligt at forbedre shoppingoplevelsen for kunden og hermed øge loyaliten.

De virksomheder, der har håndteret den nye situation bedst, er dem, der har implementeret en samlet tilgang til handel, unified commerce. Det kan vi se ifølge vores rapport Adyen Retail Barometer, som også peger på, at nøglen til succes er evnen til at strømline egne salgskanaler, så kunderne kan serviceres, uanset om de befinder sig fysisk i butikken eller på webshoppen.

To betalingsteknologier bliver vigtige

Der er især to trends, som retailere ikke må glemme under den gradvise genåbning i de kommende måneder.

Den ene er at imødekomme det stigende antal mobilbetalinger vha. wallets som fx Apple Pay og Google Pay - en teknologi, der minimerer risikoen for lange køer og samtidig gør det både mere trygt og mere hygiejnisk at handle. For når tilpas mange kunder bruger denne teknologi, kan det få butikker, der ikke tilbyder denne mulighed, til at fremstå outdatede.

Den anden trend gælder de forbrugere, som endnu ikke er vant til at betale med deres mobil eller smartwatch. Her handler det for retailere om at imødekomme kontaktløse betalinger, og mange butikker vælger at udskifte deres gamle betalingsterminaler med nye versioner med bl.a. pin-on-glas, der giver en mere strømlinet, enkel og sikker betalingsoplevelse uden unødvendig kontakt.

De retailere, der formår at udnytte teknologien til at skabe et endnu stærkere bånd til deres kunder, har de bedste forudsætninger for at få succes i 2021, uanset hvad året må bringe.