IBM udvikler Watsons evne til at forstå forretningssprog

IBM Watson gør det nu muligt for virksomheder at analysere nogle af mest udfordrende aspekter det menneskeligt sprog

IMB har lige annonceret en række nye IBM Watson-teknologier, der er designet til hjælpe organisationer med at identificere, forstå og analysere nogle af de mest udfordrende aspekter i det engelske sprog med større klarhed for at skabe større indsigter.

De nye teknologier repræsenterer den første kommercialisering af de vigtige funktioner i sprogteknologi (eng. Natural Language Processing, eller NLP), der kommer fra IBM Research’s Project Debater, som er det eneste AI-system, der i stand til at diskutere med mennesker om komplekse emner.

For eksempel er en ny avanceret meningsanalysefunktion for første gang skabt til at identificere og analysere idiomer og udtryk fra daglig tale. Fraser som ’hardly helpful’ (knap så hjælpsom) eller ’hot under the collar’ (gal i hovedet) har tidligere været udfordrende for AI-systemer, fordi de er svære at spotte for algoritmer. Med avancerede meningsanalyser kan virksomheder begynde at analysere den slags sprogdata med Watson APIs så man kan skabe en bedre forståelse.

Derudover tilføjer IBM teknologi fra IBM Research til deres AI-modeller, hvilket så virksomhedsdokumenter som f.eks. PDF’er og kontrakter kan forstås af Watson.

”Sprog er et værktøj til at udtrykke tanker og holdninger, lige så meget som det er et værktøj til information,” siger Rob Thomas, administrerende direktør, IBM Data og AI og fortsætter:

”Dette er grunden til, at vi indarbejder teknologi fra Project Debater i Waston – for at gøre det muligt for virksomheder at indsamle, analysere og forstå det menneskelige sprog og begynde på at transformere, hvordan virksomheder benytter intellektuel kapital, der er kodificeret i data.”

I dag annoncerer IBM, at de vil integrere Project Debater-teknologier i Watson i løbet af året med fokus på at fremrykke klienters muligheder for at udnytte naturligt sprog:

  1. Analyse – Advances Sentiment Analysis. IBM har forbedret meningsanalyser for bedre at kunne identificere og forstå komplicerede ordarrangementer som idiomer (fraser og vendinger) og såkaldte, sentiment shiters (meningsskiftere), som er kombinationer af ord, der sammen danner nye meninger for ord som f.eks. ”hardly helpful” (knap så hjælpsom). Denne teknologi vil blive integreret i Watson Natural Language Understanding denne måned. Desuden annoncerer vi en ny klassifikationsteknologi, der gør det muligt for kunder at skabe AI-modeller, der lettere kan klassificere klausuler, der optræder i forretningsdokumenter som indkøbskontrakter. Baseret på Project Debaters dybe læringsbaserede klassifikationsteknologi kan den nye kapacitet lære fra ikke mindre end flere hundrede prøver for at skabe nye klassifikationer hurtigt og nemt. Dette vil blive tilføjet til Watson Discovery senere på året.
  2. Resuméer – Summarization: Denne teknologi henter tekstdata fra en række kilder for at give brugerne en oversigt over, hvad der blevet sagt og skrevet om et bestemt emne. En tidlig version af Summarization blev udnyttet til dette års GRAMMY til at analysere mere end 18 millioner artikler, blogs og biografier til at producere bittesmå indsigter i hundredvis om GRAMMYs kunstnere og kendte. Data blev derefter indført i forbindelse med den røde løber-live stream, on-demand videoer og billeder på grammy.com for at give fans en dybere kontekst om de vigtigste emner i løbet af aftenen. Dette vil blive tilføjet til IBM Watson Natural Language Understanding senere på året.
  3. Klyngeudvælgelse - Advanced Topic Clustering. Baseret på nye indsigter fra Project Debater vil nye klyngeteknikker til emner give bruger brugerne mulighed for at ”klynge” indkommende data for at skabe meningsfulde ”emner” med relateret information, som senere kan blive analyseret. Teknikken, som vil blive integreret i Watson Discovery senere på året, vil også give fageksperter mulighed for at tilpasse og finjustere emnerne til at afspejle sproget for specifikke virksomheder eller industrier som forsikring, sundhedsydelser og produktion.

IBM, som længe har været førende inden for sprogteknologi, udvikler teknologier, der gør det muligt for computersystemer at lære, analysere og forstå menneskeligt sprog – herunder meninger, dialekter, intonationer osv. – med en stigende præcision og større hastighed. IBM er udkommet med sprogteknologi, hvor store dele blev skabt i IBM Research, til markeder gennem Watson. Det er bl.a. Watson Discovery til dokument forståelse, IBM Watson Assistant, til visuelle agenter og Watson Natural Language Understanding til avanceret meningsanalyse.